Uruchomienia systemu ostrzegania wodniaków na Mazurach

Uruchomienia systemu ostrzegania wodniaków na Mazurach

13 lat temu, 12 lipca 2011 roku, w Eko Marinie w Giżycku uruchomiono oficjalnie świetlny system ostrzegawczy na Wielkich Jeziorach Mazurskich

System Sygnalizacji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi uruchomiono w lipcu 2011 roku. Składa się on z sieci 17 masztów zlokalizowanych w różnych miejscach na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Jego zadaniem jest powiadamianie żeglarzy o możliwości wystąpienia zagrożenia pogodowego. Pulsujące światło jest widoczne na odległość do 8-9 km w każdych warunkach, nawet przy pełnym nasłonecznieniu, niemal z każdego punktu na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Konstrukcja jest odporna na ekstremalne warunki atmosferyczne oraz zabezpieczona przed ewentualnym uszkodzeniem lub kradzieżą elementów modułu. Uruchomienie systemu następuje automatycznie przez komunikat o zbliżających się niekorzystnych warunkach pogodowych wysłany mailem z Instytutu Meteorologii  i Gospodarki Wodnej.

Oprogramowanie sterujące interpretuje treść wiadomości, a następnie wysyła informację zwrotną do IMiGW o przyjęciu komunikatu. Jednocześnie wiadomość SMS zostaje rozesłana do wież, w których automatycznie zostają włączone światła. Wiadomość zawiera informacje o nadchodzącym niebezpieczeństwie: typ zjawiska, stopień zagrożenia oraz ważność ostrzeżenia. Cała procedura trwa mniej niż minutę. Wyłączenie świateł następuje automatycznie po wygaśnięciu ważności komunikatu albo przez operatora. Lampy ostrzegawcze zasilane są energią słoneczną oraz wiatrową. Ładowanie ich następuje automatycznie po wykryciu przez system elektroniczny utraty części energii spowodowanej pracą lamp. Moduły sygnalizacyjne posadowione są na masztach, których wysokość – w zależności od ukształtowania terenu – sięga od 15 do 25 metrów.

Żeglarze są informowani rytmicznie pulsującym, żółtym światłem:

•  Sygnał 40 błysków na minutę to komunikat „UWAGA” SPODZIEWANE BURZE I WIATR

•  Sygnał 90 błysków na minutę oznacza bezpośrednie niebezpieczeństwo – „NIEBEZPIECZEŃSTWO” WYSTĘPOWANIE BURZY ORAZ SILNEGO WIATRU

Lokalizacja i współrzędne masztów

  1. Skłodowo 21 43 26.55”54 09 23.39
  2. Oczy Mazur 21 43 55.36”54 02 10.61
  3. Łupki 21 51 34.70”53 39 08.10
  4. Ryn 21 31 51.83”53 55 49.75
  5. Mikołajki 21 37 13.90”53 45 53.60
  6. Jezioro Jagodne 21 43 35.43”53 56 01.33
  7. Grajewska Kępa 21 47 54.18”54 00 20.61
  8. Wysoki Róg 21 40 34.14”54 06 07.55
  9. Nowe Guty 21 49 11.56”53 45 49.40
  10. Węgorzewo 21 43 10.08 54”11 51.84
  11. Śniardwy Północ 21 40 41.04”53 47 09.92
  12. Bogaczewo 21 45 00.05”53 57 48.69
  13. Kanał Tałcki 21 32 33.66”53 51 50.70
  14. Niedźwiedzi Róg 21 41 45.05”53 43 06.51
  15. Wejście do kanału Jeglińskiego 21 46 52.56”53 41 17.70
  16. Bełdany 21 33 42.63”53 43 21.04
  17. Ogonki 21 48 24.05”54 10 58.94

System w roku 2012 został uhonorowany Nagrodą Przyjaznego Brzegu PTTK.

foto: RZGW Warszawa

Posts Carousel