75 lat temu, 27 listopada 1949 roku, po burzliwych obradach Koło Kapitanów działające przy Polskim Związku Żeglarskim podjęło uchwałę wpisującą się w dyskusję związaną z przeprowadzeniem reformy stopni żeglarskich.
W opinii na temat projektu programu szkolenia na stopnie żeglarskie opowiedziało się za „szerokim ujęciem części ideologicznej i ogólnej programu, a to w celu wychowania żeglarzy zgodnie z zadaniami demokratycznego sportu”. Dyskusja przeciągała się, nowy regulamin został wprowadzony dopiero 15 stycznia 1951 roku i był wzorowany na radzieckich założeniach. Znaczący stopień ideologizacji nie dziwi, pod koniec lat 40. komuniści konsolidowali władzę i wątki polityczne, czy ideologiczne, były wplatane w każdą dziedzinę życia. System prezentował się następująco:
- żeglarz
pełnienie funkcji wykwalifikowanej załogi na jachtach śródlądowych bez ograniczeń
prowadzenie jachtów do 9 m² przystosowanych dla początkujących w żegludze dziennej do 3° B, na akwenie określonym przez władze sekcji żeglarskiej.
- sternik III klasy
pełnienie na jachcie funkcji wykwalifikowanej załogi w żegludze po morskich wodach osłoniętych;
samodzielne prowadzenie do 15 m² żagla w rejonie ustalonym przez SŻ WKKF danego województwa, a także poza tym akwenem pod kontrolą sternika II klasy;
udział w regatach jako prowadzący jacht w granicach swoich uprawnień.
- sternik II klasy
samodzielne prowadzenie wszystkich jachtów po wodach śródlądowych bez ograniczeń;
startowanie we wszystkich w regatach śródlądowych;
prawo do ubiegania się o stopień instruktora i szkolenia w zakresie posiadanego stopnia.
- sternik I klasy
prowadzenie jachtu do 60 m² żagla po morskich wodach osłoniętych;
pełnienie funkcji oficerskich w rejsach pełnomorskich na jachtach do 150 m² żagla;
prawo do ubiegania się o stopień instruktora i szkolenia w zakresie posiadanego stopnia..
- kapitan II klasy
prowadzenie jachtu do 150 m² żagla w rejsach po Morzu Bałtyckim – z wyłączeniem Sundu, Bełtów oraz Zatoki Botnickiej;
pełnienie funkcji oficerskich bez ograniczeń
szkolenie w zakresie posiadanego stopnia.
- kapitan I klasy
prowadzenie jachtów po wodach morskich bez ograniczeń;
szkolenie w zakresie swego stopnia.
System nie przetrwał długo, wraz z odwilżą w 1956 podjęto stosowne działania i rok później wprowadzono nowy regulamin.