Zygmunt Choreń

Zygmunt Choreń

24 maja 1941 roku urodził się Zygmunt Choreń, konstruktor żaglowców. Absolwent Politechniki Gdańskiej i Leningradzkiego Instytutu Budowy Okrętów (dypl. inż. w 1965 r.)

Żeglarz (kapitan jachtowy); członek załogi „Otago” w pierwszych wokółziemskich regatach Whitbread (1973–1974); należy do Bractwa Kaphornowców; pracownik Politechniki Gdańskiej (1965–1968), a następnie biura konstrukcyjnego Stoczni Gdańskiej. Od 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej. W latach 1970. znalazł zatrudnienie w Stoczni Gdańskiej. Po powrocie z rejsu „Otago” otrzymał od dyrekcji propozycję zaprojektowania prototypu żaglowca dla serii jednostek zamówionych przez ZSRR. Pierwszym żaglowcem z tej serii był „Dar Młodzieży” zwodowany w 1982 roku. Rosjanie zakupili „Mir”, „Drużbę”, Pałładę” i Nadzieżdę”. Zygmunt Choreń to projektant największych na świecie statków żaglowych. Konstruktor SV „Royal Clipper”,” Fryderyka Chopina”, STS „Daru Młodzieży” i czterech  podobnych jednostek dla ZSRR. Od 1992 roku prowadzi firmę Choren Design and Consulting w Gdańsku na Morenie.

Lista żaglowców zaprojektowanych lub przeprojektowanych przez inż. Zygmunta Chorenia: 1980 – Pogoria – barkentyna, 1982 – Dar Młodzieży – fregata, 1982 – Iskra II – barkentyna, 1984 – Kaliakra – barkentyna, 1985 – Oceania – statek badawczy; eksperymentalny typ ożaglowania rejowego z automatyką obsługi żagli. 1987 – Drużba – fregata, 1987 – Mir – fregata, 1988 – Alexander von Humboldt – przebudowa z istniejącego kadłuba latarniowca, 1989 – Chersonez – fregata, 1989 – Pałłada – fregata, 1991 – Nadezhda – fregata, 1991 – Fryderyk Chopin – bryg, 1991 – Kaisei, 1995 – Estelle – barkentyna wybudowana jako statek handlowy dla fińskiego armatora; używana przez stowarzyszenie „Uusi Tuuli” do pomocy humanitarnej i różnego rodzaju akcji społecznych, 2000 – Royal Clipper – ex „Gwarek” – pięciomasztowa fregata, największy obecnie pływający żaglowiec, 2002 – Mephisto – szkuner gaflowy należący do firmy Moran Yacht & Ship, Inc., która go czarteruje na rejsy komercyjne, 2010 – Running On Waves w pełni zautomatyzowana barkentyna wybudowana dla rosyjskiego armatora komercyjnego, 2015 – STS Lê Quý Dôn.

Zygmunt Choreń (foto Marek Słodownik)

Posts Carousel