Wspomnienie. Mieczysław Pluciński

Wspomnienie. Mieczysław Pluciński

40 lat temu, 28 marca 1983 roku, w wieku 84 lat zmarł w Gdyni Mieczysław Pluciński, konstruktor jachtowy, autor projektu słynnej P-7 oraz wielu innych kajaków z żaglem, jachtów i łodzi motorowych.

Urodził się w 1899 roku, a po zdobyciu wykształcenia w warszawskiej szkole Wawelberga i Rotwanda zatrudnił się jako inżynier w Państwowych Zakładach Lotniczych. W latach 30-tych powstały jego pierwsze konstrukcje – były nimi kajaki z żaglem oraz łódź żaglowa przeznaczona do budowy amatorskiej.

Podczas wojny Pluciński pracował jako fotograf, ale tworzył także kolejne projekty jachtów, także kabinowych. Po wojnie projektant przeniósł się do Gdyni pracując w Gdyńskiej Stoczni Rybackiej. W 1959 roku założył, wspólnie ze Zbigniewem Milewskim, Biuro Projektowe Szkutnik, które opracowało projekty jachtów morskich, między innymi „Ametysta”, którego zbudowano ponad 100 egzemplarzy i Topaza. Najbardziej znane powojenne konstrukcje to Baśka i Myszka. Mieczysław Pluciński ponad 25 lat pracował także jako instruktor szkutnictwa w Młodzieżowym Domu Kultury w Gdyni, gdzie zbudowano wiele jego konstrukcji. Zmarł w Gdyni w 1983 roku.

Państwo Plucińscy. fot: archiwum Norberta Patalasa.

Zaprojektował samodzielnie prawie 100 łodzi, kajaków, motorówek i jachtów żaglowych, kolejnych 30 powstało we współpracy z innymi projektantami. W roku 1934 opublikowano plany kajaka P-7 z prawem do bezpłatnego wykorzystania, co spowodowało prawdziwą eksplozję zainteresowania tym projektem.

Jachty i kajaki żaglowe projektu Mieczysława Plucińskiego wyróżniały się lekkością i elegancją. Podstawowym materiałem była sklejka, co czyniło konstrukcje Plucińskiego łatwe w budowie i powszechne. Różne szacunki podają, że łącznie wszystkich konstrukcji Plucińskiego powstało ponad 500 jednak jest to trudne do zweryfikowania.

Pluciński był bardzo wszechstronnym konstruktorem, zaprojektował zarówno kajaki wiosłowe jak też żaglowe, które w tych czasach stały się namiastką jachtów żaglowych. Były one budowane ze sklejki na szkielecie drewnianym

P-1

Konstrukcje Plucińskiego nosiły kolejne numery, pierwszym był P-1, niewielki kajak z żaglem o konstrukcji typu skipjak, dwukrotnie łamanej. W warunkach amatorskiej budowy trudno było uzyskać precyzję na styku poszycia, dlatego też w kolejnych projektach konstruktor zrezygnował z tego rozwiązania na rzecz poszycia skośnodennego.  Kajak powstał w początkach lat 30-tych (prawdopodobnie w 1931 roku), nie zachowały się jednak żadne precyzyjne rysunki, stąd też nie są znane wymiary jednostki.

P-2

Zbudowany został w 1932 roku. Okrągłodenny kadłub klejony z obłogów, stosunkowo szeroki, o grubości 6 mm. Wyposażony w stały ster i miecze holenderskie. W części rufowej zamontowano grodzie, dzięki czemu powstał wodoszczelny bagażnik dostępny od strony pokładu. Taklowany jako slup

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita       5,31 m

szerokość całkowita   0,82 m

masa całkowita           bd

wyporność                  bd

zanurzenie                   010/ 0,60 cm

powierzchnia żagli      bd

materiał konstrukcyjny          sklejka, drewno

liczba załogi                2 osoby

P-V

Wielkość jachtu nawiązywała do klasy „V” Antoniego Aleksandrowicza. „Piątka” Plucińskiego nie spełniała wymogów klasowych, ponieważ budowana była ze sklejki i miała kadłub skośnodenny. Niewielki jacht zaprojektowany w 1931 lub 1932 roku. Zaletą najważniejsza była prostota budowy, co pozwalało na szybkie upowszechnienie klasy. Kadłub był bardzo wąski, zakończony pawężą. Budowana była w dwóch wersjach, jako turystyczna i sportowa, o cieńszym poszyciu, niższych burtach, mniejszym kokpicie i nieco lżejsza od pierwowzoru. Ożaglowana była jako ket, żagiel miał 5 metrów kwadratowych powierzchni. W wersji sportowej grot był pełnolistwowy, a maszt stabilizowany olinowaniem stałym. Wersja turystyczna pozbawiona była olinowania stałego, ale armatorzy często je dodawali.

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita       4,00 m

szerokość całkowita   1,10 m

masa całkowita           40 kg / wersja sportowa 32 kg

wyporność                  120 kg

zanurzenie                   010/ 0,60 cm

powierzchnia żagli      5 m kw

materiał konstrukcyjny          sklejka, drewno

liczba załogi                2 osoby

Po

Jacht ten powstał jako tańsza wersja Olimpijki. Na łamach „Sportu Wodnego” Mieczysław Pluciński tak charakteryzował swój projekt:  „Łódź ta, typu „Po” wykonana została w tym celu, aby kluby, czy poszczególni żeglarze mogli się trenować na taniej łodzi olimpijskiej i dopiero po wyszkoleniu siadli na drogie Olimpijki. Chodzi o to, aby oszczędzić drogiego sprzętu, gdyż łódź najwięcej niszczy się przy nauce.” (:Sport Wodny”, 1936). Łódź swą konstruktor nazwał Olimpijką dyktową, jacht wykonany z dykty według wzoru monotypu olimpijskiego. Wymiary, powierzchnia żagla i wyporność były takie same jak w monotypie niemieckim, od oryginału różniła ją waga, była lżejsza,  sposobem budowy oraz oczywiście materiałem kadłuba. Zamiast kosztownego mahoniu zastosowano tanią, ale nietrwałą dyktę.

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita       5,00 m

długość KLW             4,6 m

szerokość całkowita   1,56 m

wyporność                  310 kg

zanurzenie                   016/ 0,90 cm

powierzchnia żagli      10 m kw

materiał konstrukcyjny          sklejka, drewno

liczba załogi                2 osoby

P-6

Kajak wiosłowo-żaglowy zaprojektowany w II połowie lat 30. Kadłub skośnodenny o wysokiej burcie, co wskazywało na turystyczny charakter jednostki. Charakterystyczny dla tego modelu był wzniesiony dziób i rozchylone burty, co utrudniało nieco wiosłowanie, ale wpływało dodatnio przy użyciu żagli. Jednostka miała zewnętrzną stępkę poprawiającą stateczność kursową. Projekt modyfikowany przez konstruktora, w kolejnych wariantach „Szóstka” wyposażona była w skrzynkę mieczową w miejsce mieczy holenderskich, rozwijano także ożaglowanie wyposażając kajak w dwa maszty. Istniały wersje turystyczne oraz sportowe, a samą konstrukcję Pluciński ulepszał aż do lat 60.

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita       5,00 m

szerokość całkowita   0,90 m

masa całkowita           bd

wyporność                  120 kg

zanurzenie                   0,8

powierzchnia żagli      5,3 m kw

materiał konstrukcyjny          sklejka, drewno

liczba załogi                2 osoby

P-7 i P-7 BIS

Najpopularniejsza przedwojenna konstrukcja Mieczysława Plucińskiego dzięki upowszechnieniu planów i rezygnacji konstruktora z tantiem. Plany opublikowano w wersji książkowej w 1933 roku, co przyczyniło się do spektakularnej popularności tego jachtu.  Prosta budowa powodowała, że dziesiątki tych jednostek powstało zarówno w warsztatach szkutniczych jak też siłami armatorów prywatnych. Łączył w sobie cechy jachtu żaglowego i łodzi wiosłowej (hamburki). Do wybuchu wojny zbudowano, według szacunków samego Plucińskiego, około 400 egzemplarzy jachtu.

Wersja P-7 BIS to jednostka o innych wymiarach, ale nawiązująca do charakteru starszej siostry. Była szersza i wyższa od „Siódemki”, miała także mniejszą długość. Bardziej zwrotna, o podwyższonych burtach, lepiej spisywała się jako jednostka turystyczna. Nowatorska była także konstrukcja miecza przesuwno-uchylnego, chroniona patentem.

Podstawowe dane techniczne P-7 i P-7 BIS:

długość całkowita       5,00 m             4,00 m

szerokość całkowita   1,03 m             1,36 m

masa całkowita           bd                   bd

wyporność                  180 kg             200 kg

zanurzenie                   012/ 0,60 cm   0,11/0,85 m

powierzchnia żagli      7,5 m2             8,1 m2

materiał konstrukcyjny          sklejka, drewno

liczba załogi                2 osoby           2 osoby

P-9

Kajak wykonano z cienkie, zaledwie 3-milimetrowej sklejki, możliwe było także wykonanie go ze sklejki lotniczej 1,5 mm. Niski smukły kadłub pozwalał na wykorzystanie jednostki tylko na spokojnych wodach. Wyposażono go w lugrowy żagiel o w 3-metrowej powierzchni. Kajak ten był wysublimowaną konstrukcją, która ze względu na swoje ograniczenia nie cieszyła się wielkim zainteresowaniem kajakarzy i żeglarzy.

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita       5,10 m

szerokość całkowita   0,80 m

masa całkowita           27 kg

wyporność                  160 kg

zanurzenie                   0,13 m

powierzchnia żagli      3 m2

liczba załogi                2 osoby

P-12

Według konstruktora była to jednostka zaprojektowana do dłuższych wypraw. Stateczny i pojemny, a także zwrotny pod żaglami dzięki kształtowi części podwodnej. Wykonany z 4-mm sklejki, wyposażony w żagiel lugrowy lub takielunek typu slup.

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita       5,04 m

szerokość całkowita   0,8 m

masa całkowita           bd

wyporność                  160 kg

zanurzenie                   0,11 m

powierzchnia żagli      4 m2

liczba załogi                2 osoby

P-15

Jednostka została zaprojektowana przed wojną, ale plany uzupełnił konstruktor dopiero po jej zakończeniu. W serii niewielkich jachtów przypominających kajaki żaglowe, „Piętnastka” wyróżniała się kształtem rufy typu szpicgat. Ożaglowana była jako slup o powierzchni żagli 8 metrów kwadratowych, ale Pluciński zaprojektował także wersję z ożaglowaniem dwumasztowym typu ket kecz baz olinowania stałego i sztaksla. Łódka doskonale radziła sobie z żeglugą nawet przy wysokiej fali, co zawdzięczała głownie rozchylonym burtom uniemożliwiając wejście wody do wewnątrz.

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita                   5,00 m

szerokość całkowita               1,5 m

masa całkowita                       bd

wyporność                              bd

zanurzenie                               bd

powierzchnia żagli                  8,5 m2/ 10 m2, zależnie od wersji

liczba załogi                            2 osoby

Autor dziękuje panu Norbertowi Patalasowi za pomoc w opracowaniu materiału i udostępnienie zdjęć.

foto barwne: archiwum Norberta Patalasa

foto czarno-białe i repr. Marek Słodownik

Posts Carousel