„Narodziny „Flying Cloud”

„Narodziny „Flying Cloud”

15 kwietnia 1851 odbyło się wodowanie klipra „Flying Cloud”. Był kliprem, który ustanowił światowy rekord żeglarski w najszybszym rejsie między Nowym Jorkiem a San Francisco, wynoszącym 89 dni i 8 godzin

Statek utrzymywał ten rekord przez ponad 130 lat, od 1854 do 1989 roku.

„Flying Cloud” był najsłynniejszym z kliprów zbudowanych przez Donalda McKaya. Był znany z niezwykle zaciętego wyścigu z „Hornetem” w 1853 roku, ale także z powodu zaokrętowania  kobiety nawigatora, Eleanor Creesy, żony Josiaha Perkinsa Creesy’ego, który był kapitanem „Flying Cloud” podczas dwóch rekordowych rejsów z Nowego Jorku do San Francisco.

Budowa

„Flying Cloud” został zbudowany we wschodnim Bostonie w stanie Massachusetts i przeznaczony dla Enoch Train z Bostonu, który zapłacił za jej budowę 50 000 dolarów. Jeszcze w budowie został zakupiony przez Grinnell, Minturn & Co. z Nowego Jorku za 90 000 dolarów, co stanowiło ogromny zysk dla Train & Co.

Plany żaglowca.

Reporter Boston Daily Atlas z 25 kwietnia 1851 roku napisał: „Jeśli duża długość [235 stóp], ostrość końców, proporcjonalna szerokość [41 stóp] i głębokość sprzyjają prędkości,”Flying Cloud” musi być niezwykle szybki, bo w tym wszystkim jest wielki. Jego długość na stępce wynosi 208 stóp, na pokładzie 225, skrajna szerokość belki 41 stóp, głębokość ładowni 21½, w tym 7 stóp 8 wysokość międzypokładów wynosi 20 cali, wzniesienie na połowie podłogi wynosi 20 cali, zaokrąglenie boków 6 cali i wznios około 3 stóp.”

Rekordowa podróż do San Francisco podczas gorączki złota

W ciągu sześciu tygodni od zwodowania w 1851 roku „Flying Cloud” wypłynął z Nowego Jorku, okrążył Przylądek Horn i dotarł do San Francisco w 89 dni i 21 godzin pod dowództwem kapitana Josiaha Perkinsa Creesy’ego. W lipcu podczas rejsu przepłynął 284, 374 i 334 mil morskich, co daje łącznie 992 mil morskich w ciągu trzech kolejnych dni. W 1854 roku pobił swój najlepszy wynik o 13 godzin, ustanawiając rekord, który utrzymywał się do 1989 roku, kiedy współczesny 60-metrowy slup wyścigowy „Thurday’s Child” pokonał tę trasę w 80 dni i 20 godzin.

„Latający Obłok” – jeden z najsłynniejszych kliprów.

Na początku kalifornijskiej gorączki złota podróż statkiem z Nowego Jorku do San Francisco trwała ponad 200 dni, a pokonany dystans wynosił 26 000 mil, ale klipry szybko skróciły ten czas o połowę. „Surprise” 19 marca 1851 r., ustanowił rekord z czasem 91 dni i 21 godzin, ale „Flying Cloud” wywołał sensację jeszcze tego samego roku, skracając rekord o tydzień i pokonując barierę trzech miesięcy. Trzy lata później, w 1854 r., przepłynęła tę przeprawę jeszcze szybciej, ustanawiając rekord, który przetrwał 135 lat.

„Flying Cloud” kontra „Andrew Jackson”

W ówczesnych gazetach okrzyknięto, że kliper „Andrew Jackson” miał rekordową podróż do San Francisco. Po dokładnej analizie dzienników pokładowych Cutler dochodzi do wniosku, że można postawić zarzuty, że albo „Flying Cloud”, albo „Andrew Jackson” trzymają zapis.

„Andrew Jackson” jest rekordzistą w najszybszym przejściu do stacji pilotowej, docierając na teren pilotażu w San Francisco w 89 dni i 4 godziny. Ponieważ jednak „Andrew Jackson” spędził całą noc między Wyspami Farallońskimi a Złotą Bramą w oczekiwaniu na pilota portowego, niektórzy uznają tę liczbę za odpowiedni wskaźnik najszybszego z osiągów żeglarskich wokół Przylądka Horn.

Jednak „Flying Cloud” utrzymuje rekord czasu ukończonej podróży z Nowego Jorku do San Francisco, wynoszącego 89 dni i 8 godzin od kotwicy do kotwicy.

Kobieta nawigator

Osiągnięcie „Flying Cloud” było niezwykłe pod każdym względem. Ale, pisze David W. Shaw, było to tym bardziej niezwykłe, że jej nawigatorem była kobieta, Eleanor Creesy, która od dzieciństwa zajmowała się badaniem prądów oceanicznych, zjawiskami pogodowymi i astronomią w Marblehead w stanie Massachusetts. Była jednym z pierwszych nawigatorów, który wykorzystał spostrzeżenia Matthew Fontaine’a Maury’ego, w szczególności kurs zalecany w jego wskazówkach żeglarskich. Wraz z mężem, kapitanem statku, Josiahem Perkinsem Creesym, przebyła wiele tysięcy mil na oceanie, podróżując po całym świecie, przewożąc pasażerów i towary. Po rekordowym przejeździe z Nowego Jorku do Kalifornii Eleanor i Josiah natychmiast stali się celebrytami. Ich sława była jednak krótkotrwała i ich historia szybko została zapomniana. Jozjasz zmarł w 1871 r., a Eleonora aż do swojej śmierci w 1900 r. mieszkała daleko od morza.

         Wyścig z kliprem „Hornet” w 1853 roku

„Hornet” miał dwudniową przewagę na „Flying Cloud” w swoim słynnym wyścigu w 1853 roku. Opuścił Nowy Jork i udał się do San Francisco 26 kwietnia 1853 r., a „Flying Cloud” odpłynął dwa dni później. Po rejsie liczącym około 25 000 mil wokół Przylądka Horn oba statki przybyły do portu w San Francisco 106 dni później niemal w tym samym czasie, a „Hornet” popłynął zaledwie 45 minut przed „Flying Cloud”.

W 1862 roku „Flying Cloud” został sprzedany firmie Black Ball Line w Liverpoolu, pływając pod brytyjskimi barwami bez zmiany nazwy i wkrótce podróżował między ojczyzną a Australią i Nową Zelandią. Ostatnie lata spędziła na handlu kłodami między Newcastle upon Tyne w Anglii a Saint John w Nowym Brunszwiku w Kanadzie.

Utrata statku

19 czerwca 1874 roku „Flying Cloud” wylądował w barze Beacon Island w Saint John w Nowym Brunszwiku i został spisany na straty i sprzedany. W czerwcu następnego roku został spalony ze względu na wartość złomu z jej miedzianych i żelaznych okuć.

Ballada

Znana ballada o statku o nazwie „Flying Cloud” opowiada historię Irlandczyka, który został zmuszony do wypłynięcia tym statkiem w niewolniczą podróż z Baltimore przez Bermudy do Afryki Zachodniej, która doprowadziła do kolejnej podróży jako statek piracki, w wyniku której egzekucja załogi w Newgate. Wydarzenia te nie mają jednak nic wspólnego z rzeczywistą historią klipra.

Posts Carousel