„Wojskowi jeżdżą na żaglówkach podczas silnych wiatrów i to w dodatku z paniami, lekceważąc w ten sposób drogocenne życie bliźniego i swoje” „Sport Wodny 1927 14 maja 1933 toku nad Wisłą w Warszawie odbyło się otwarcie sezonu żeglarskiego i inauguracja nowej siedziby Oficerskiego Yacht Klubu. Minister Spraw Wojskowych nadał także klubowi banderę z orłem państwowym.
„Wojskowi jeżdżą na żaglówkach podczas silnych wiatrów i to w dodatku z paniami, lekceważąc w ten sposób drogocenne życie bliźniego i swoje” „Sport Wodny 1927
14 maja 1933 toku nad Wisłą w Warszawie odbyło się otwarcie sezonu żeglarskiego i inauguracja nowej siedziby Oficerskiego Yacht Klubu. Minister Spraw Wojskowych nadał także klubowi banderę z orłem państwowym.
To jeden z najbardziej niezwykłych klubów w międzywojennej Polsce. Powstał z niczego w 1919 roku i w ciągu zaledwie 20 lat stał się prawdziwą potęga sportową, organizacyjną, a nawet społeczną. Prestiżowy klub skupiający koła wojskowe, działał niezwykle energicznie, miał bardzo wpływowych działaczy i rozwijał się najszybciej w tamtym czasie. W jego szeregach żeglowały osobistości środowiska żeglarskiego: Kazimierz Porębski, Mariusz Zaruski, Ludwik Szwykowski, Mikołaj Osiński, Franciszek Trzepałko, Andrzej Bohomolec i dziesiątki innych wpływowych członków klubu.
Klub słynął z rygorów w zakresie etykiety, ścisłego przestrzegania regulaminów oraz hierarchii zauważalnej na każdym kroku. W roku 1933 oddano do użytku okazałą siedzibę znajdującą się niemal w centrum Warszawy, pomiędzy mostami Poniatowskiego i Kolejowym. Na uroczystej ceremonii otwarcia siedziby klubu podejmowano prezydenta RP Ignacego Mościckiego W gmachu odbywały się nie tylko uroczystości żeglarskie, ale słynął on również jako miejsce uroczystych imprez państwowych, rautów, bali okolicznościowych i imprez gromadzących śmietankę życia artystycznego stolicy. W roku 1933 posiadał 700 członków w Warszawie i 90 w Gdyni, dysponował jednym jachtem morskim („Mohort”) i 3 przybrzeżnymi, a także 2 zatokowymi. Flotylla jachtów śródlądowych składała się z 19 jachtów żaglowych i 60 łodzi wiosłowych. Budynek ucierpiał w czasie działań wojennych, po wojnie został zburzony i nigdy go nie odbudowano.
Dziś przez środek największego niegdyś warszawskiego klubu żeglarskiego przebiega trasa Wisłostrady, po dawnych klubowych zabudowaniach nie pozostał nawet ślad, podobnie po pomostach i innej infrastrukturze klubowej. Pomiędzy obydwiema nitkami Wisłostrady znajdowały się przez lata korty kryte dmuchaną powłoką, które dziś także zostały doprowadzone do ruiny. Korty te stanowiły przed wojną część rekreacyjną Oficerskiego Yacht Klubu, ich powojenna lokalizacja nie uległa zmianie.
06.05.1919 W Warszawie, z inicjatywy kontradmirała Kazimierza Porębskiego, odbyło się zebranie 20 oficerów, którzy powołali do życia Wojskowy Klub Wioślarski. Było to pierwsze stowarzyszenie wioślarskie w polskim wojsku.
16.09.1919 Na zebraniu dokonano wyboru prezesa klubu, którym został Kazimierz Porębski. Klub liczył wówczas 29 członków, a w posiadaniu miał 12 łodzi.
1922 WKW zorganizował na Wiśle w Warszawie Święto Wisły – plenerową imprezę popularyzującą sporty wodne.
1923 w wyniku działań organizacyjnych z WKW wyłoniła się autonomiczna sekcja żeglarska.
23.09.1923 Klub zorganizował Powszechne Regaty Żeglarskie na Wiśle, w których wzięło udział ponad 60 jednostek. Były to pierwsze oficjalne regaty żeglarskie w Warszawie.
12.05. 1924 Sekcja Żeglarska WKW została jednym ze współzałożycieli Polskiego Związku Żeglarskiego.
1924 Na klubowej przystani odbywa się chrzest pięciu nowych jachtów pozyskanych przez Sekcję. W ceremonii bierze udział Otton Weiland, wiceprezes PZŻ, który przybył do Warszawy w celu nawiązania kontaktów z tutejszym środowiskiem żeglarskim.
1925 Na 9 jachtach członkowie Sekcji Żeglarskiej WKW popłynęli z Warszawy do Gdyni na regaty rozgrywane za Zatoce Gdańskiej.
1925 Klub zmienił nazwę na Wojskowy Klub Sportów Wodnych. W jego ramach aktywnie działały sekcje: wioślarska, pływacka, kajakowa i oczywiście żeglarska.
1928 Członek Sekcji Żeglarskiej WKW, Władysław Krzyżanowski, wziął udział w regatach olimpijskich Igrzysk w Amsterdamie. Szefem ekipy był inny członek Sekcji, Ludwik Szwykowski.
28.06.1928 Z Warszawy wystartowały I regaty na trasie Warszawa – Modlin. Pomysłodawcą imprezy, rozgrywanej cyklicznie aż do wybuchu wojny, był Mieczysław Majcher, redaktor pisma „Sport Wodny”, a organizatorem Sekcja Żeglarska WKSW.
1930 Sekcja została przemianowana na Wojskowy Yacht Klub przy WKW
15.12.1931 Ponowna zmiana nazwy Klubu, który uzyskał nazwę Oficerski Yacht Klub Rzeczpospolitej Polski. W tym samym roku klub uzyskał prawo do użytkowania własnej bandery nawiązującej do symboliki Marynarki Wojennej.
1931 Marszałek Józef Piłsudski został Komandorem Honorowym OYK RP.
15.03.1932 W Gdyni powstał Oddział Morski OYK RP, którego szefem został komandor Włodzimierz Steyer.
1932 Klub pozyskał pierwszy jacht morski – „Mohort”. Łącznie w tym sezonie klub pozyskał 7 jednostek do żeglugi morskiej.
1933 W Warszawie oddano do użytku okazałą siedzibę OYK RP. Gościem honorowym był prezydent RP Ignacy Mościcki.
1933 Powstał Oddział Augustów OYK RP.
1934 Klub liczy 860 członków, 19 jachtów żaglowych na Wiśle, 6 motorówek, 60 łodzi wiosłowych. Oddział Gdyński posiadał 6 jachtów, w tym 4 pełnomorskie, a Oddział Augustowski 4 jachty.
1935 Liczba członków OYK RP przekroczyła 1000 osób. Klub dysponował flotyllą 7 jachtów morskich i 23 śródlądowych.