Historia. Olimpijka

86 lat temu, 14 września 1935 roku, zadebiutowała na polskich wodach klasa Olimpijka. W rozgrywanych w Warszawie regatach związkowych zorganizowanych przez YKP po raz pierwszy w polskich regatach wystartowała łódka tej klasy.

Wygrał Franciszek Głowacki. W klasie „S” wygrał Janusz Zalewski na „Djasku II”. W Polsce byłą to popularna klasa, ścigało się kilkadziesiąt jachtów, w 1938 roku zorganizowano nawet Mistrzostwa Europy.

Olimpijka według Wikipedii.


Klasa szybko stała się niezwykle popularna w Polsce, głownie dzięki swoim walorom nautycznym, nie bez znaczenia także były niewielkie rozmiary jachtu pozwalające na łatwy transport kolejowy. Mieczysław Pluciński pod koniec lat 30. zaprojektował polską wersję Olimpijki. Jacht Po, wzorowany na liniach teoretycznych oryginału, ale wykonany z dykty jako materiału znacznie tańszego.

Opis polskiej Olimpijki z dykty opublikowany na łamach czasopisma „Sport Wodny” w 1937 roku


Jacht został stworzony jako klasa Monotype z myślą o Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku przez projektanta Hellmuta Wilhelma E. Stauch (GER, później RPA). Łódź ma takielunek bermudzki, a kadłub był pierwotnie karawelowy – później dopuszczono konstrukcję z GRP i formowanej na zimno sklejki . W 1936 Daan Kagchelland zdobył złoty medal w regatach olimpijskich w Kilonii. W późniejszych regatach olimpijskich klasa została zastąpiona przez Firefly, a następnie przez Finna.
O-Jolle to nadal jedna z największych klas pontonów w Niemczech i Holandii – Międzynarodowa Unia Olympiajollen liczy ponad 500 członków. O-Jolle nadal ściga się w Niemczech, Holandii, Austrii , Włoszech i Szwajcarii . Są też mniejsze floty w Polsce , Brazylii , Serbii i innych krajach.
Od 2008 roku Olimpijka jest jedną z klas Vintage Yachting podczas Vintage Yachting Games, czyli regat rozgrywanych na jachtach klas wycofanych z programu olimpijskiego.

Olimpijka wykonana z dykty podczas regat w Warszawie.
Jacht podczas Mistrzostw Europy w 1938 roku.

W latach powojennych wyparła ją klasa Finn, ale pojedyncze łódki tej klasy można było spotkać na wodzie jeszcze w latach 60. XX wieku. Dzisiaj są to prawdziwe rarytasy, jedna z łódek znajduje się w zasobach warszawskiego YKP, ale nie żegluje już od lat.

Współczesne regaty Olimpijek.

foto: NAC, Wikipedia.org, reprodukcje Marek Słodownik

Posts Carousel