94 lata temu, 22 lutego 1931 roku zwodowano żaglowiec „Amerigo Vespucci”.
Ceremonia odbyła się w rocznicę śmierci patrona okrętu, włoskiego podróżnika. To okręt włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare) nazwany na cześć odkrywcy „Amerigo Vespucci”ego. Jej portem macierzystym jest La Spezia we Włoszech. Pełni funkcję statku szkoleniowego.
Historia
W 1925 roku Regia Marina zamówiła dwa statki szkoleniowe według projektu generała porucznika Francesca Rotundiego z Korpusu Inżynieryjnego Włoskiej Marynarki Wojennej. Projekt inspirowany był stylem dużych, 74-działowych okrętów liniowych z końca XVIII wieku. Pierwszy z nich, „Cristoforo Colombo”, został oddany do służby w 1928 roku i służył we włoskiej marynarce wojennej do 1943 roku. Po II wojnie światowej okręt ten został przekazany ZSRR w ramach reparacji wojennych i wkrótce potem wycofany ze służby.
Drugim statkiem był „Amerigo Vespucci”, zbudowany w 1930 roku w (dawniej Królewskiej) Stoczni Marynarki Wojennej w Castellammare di Stabia (Neapol). Okręt zwodowano 22 lutego 1931 roku, a do służby wszedł w lipcu tego samego roku.
Statek ma w pełni uzbrojony, trzymasztowy kadłub stalowy o długości 82,4 m (270 stóp), całkowitej długości 101 m (331 stóp) łącznie z bukszprytem i maksymalnej szerokości 15,5 m (51 stóp). Jej zanurzenie wynosi około 7 m (23 ft), a wyporność przy pełnym obciążeniu 4146 ton. Dzięki pomocniczemu napędowi dieslowsko-elektrycznemu „Amerigo Vespucci” może osiągnąć prędkość 10 węzłów (19 km/h) i ma zasięg 5450 mil morskich przy prędkości 6,5 węzła. Trzy stalowe maszty mają wysokość 50, 54 i 43 metry, a ich łączna powierzchnia żagli wynosi 2824 m2 (30 400 stóp kwadratowych). „Amerigo Vespucci” ma 26 żagli – żagle kwadratowe, sztaksle i foki: wszystkie są tradycyjnymi żaglami płóciennymi. Podczas żeglugi, w trudnych warunkach prędkość może osiągnąć 12 węzłów (22 km/h). Na żaglowcu zainstalowano około 30 km lin, wykorzystuje się wyłącznie tradycyjne liny konopne; jedynie liny cumownicze są syntetyczne, by spełnić wymogi portowe.

Kadłub pomalowano na czarno z dwoma białymi pasami, nawiązując do dwudziałowych pokładów okrętów, na których wzorowano jego projekt. Okręt posiada jednak tylko dwa sześciofuntowe działa paradne zamontowane na obrotowych mocowaniach na pokładzie, przed głównym masztem. Deski pokładowe wykonane są z drewna tekowego i należy je wymieniać co trzy lata. Dziób i rufę zdobią misterne ornamenty; postać Amerigo Vespucci stanowi galion okrętu.
Standardowa załoga „Amerigo Vespucci” składa się z 16 oficerów, 70 podoficerów i 190 marynarzy, jednak zdarzało się, że na pokładzie statku zaokrętowano podchorążych Akademii Marynarki Wojennej (Accademia Navale) i wówczas załoga liczyła łącznie około 450 osób.
W 1964 roku statek został wyposażony w dwa 4-suwowe, 8-cylindrowe silniki wysokoprężne FIAT B 308 ESS, które zastąpiły oryginalne 2-suwowe, 6-cylindrowe silniki FIAT Q 426. Silniki te generowały energię elektryczną dla jednego silnika napędowego, który produkował moc do około 1471 kW (1973 KM).

Po pracach modernizacyjnych, w latach 2013-2016, statek został wyposażony w dwa 4-suwowe, 12-cylindrowe generatory silników wysokoprężnych MTU o mocy 1,32 MW każdy oraz dwa 4-suwowe, 8-cylindrowe generatory silników wysokoprężnych MTU o mocy 760 kW każdy i jeden silnik elektryczny NIDEC (Ansaldo Sistemi Industriali). W ramach tych samych prac okręt wyposażono w nowy radar GEM Elettronica AN/SPS-753(V)5, nową antenę satelitarną ORBIT AL-7103.

Gdy na pokładzie szkolą się kadeci, sterowanie żaglowcem odbywa się zazwyczaj za pomocą ręcznego steru rufowego, który obsługiwany jest przez cztery koła sterowe, przy każdym obsługiwane przez dwóch ludzi. W innych przypadkach stosuje się wspomaganie hydrauliczne układu sterowania na mostku. Za wyjątkiem windy kotwicznej, wszystkie wyciągarki na pokładzie nie są napędzane mechanicznie. Mostek wyposażony jest w nowoczesne, elektroniczne urządzenia nawigacyjne.
Poza okresem II wojny światowej „Amerigo Vespucci” był nieustannie w ruchu. Większość rejsów szkoleniowych odbywa się na wodach europejskich, ale statek pływał również po Ameryce Północnej i Południowej oraz po Pacyfiku. W latach 2002/2003 odbyła się kilkumiesięczna podróż dookoła świata. Ponownie na wokółziemską trasę okręt wyruszył w latach 2023/2024, a rejs obejmował 36 portów i 32 kraje. W załodze znalazło się 270 członków załogi i 150 kadetów odbywających szkolenie żeglarskie,
W 1960 roku Vespucci niósł pochodnię olimpijską z Pireusu do Syrakuz na Letnie Igrzyska Olimpijskie w Rzymie. 22 listopada 2024 roku „Amerigo Vespucci” przeprowadził wspólne ćwiczenia żeglarskie z INS Taringi indyjskiej marynarki wojennej u wybrzeży Kochi w Indiach. 9 stycznia 2025 r. arcybiskup Santo Marcianò z Ordynariatu Polowego Włoch
tekst za wikipedia.org
fot otwierające: Harley D. Nygren/ domena publiczna
Rys. Simon Koppes/ Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.