36 lat temu, 27 czerwca 1988 roku, w Stoczni Im. Conrada w Gdańsku zwodowano ostatni jacht z serii Conrad 1420, znany także jako Conrad 46.
Spośród 33 jednostek zbudowanych w latach 1978-1988 aż 21 sprzedano do Związku Radzieckiego, 3 do Bułgarii, a 1 do Finlandii.
Pozostałych 8 pływało pod polską banderą. Jacht zaprojektował zespół kierowany przez Bronisława Tarnackiego, za zabudowę wnętrza i kadłub odpowiadał Antoni Grodzicki, instalację elektryczną i radiową zaprojektował Zbigniew Topczyński, a Stanisław Poras był autorem projektu urządzenia sterowego i okuć pokładowych. Prototypem długiej serii jachtów był, zbudowany w 1978 roku, „Dragon” dla Jacht Klubu Marynarki Wojennej Kotwica, po nim w Polsce żeglowały także „Warszawska Nike”, „Piotrcovia”, „Silesia”.
Jeden z jachtów zakupił znany kierowca rajdowy Sobiesław Zasada, kilka jednostek przekazano do Wojsk Obrony Pogranicza gdzie pełniły rolę jednostek patrolowych, z których najbardziej znanym był „Kaszub II”. Na pierwszych jachtach stosowano osprzęt importowany; maszty z firmy Proctor Masts, nierdzewny takiuelunek stały, kabestany Lewmar i silniki Volvo Penta. W początku lat 80. wskutek braków dewizowych, stosowano krajowe zamienniki, wśród których prym wiodły silniki Puckich Zakłądów Maszynowych, kabestany i windy falowe Rzemieślniczej Spółdzielni Elektrotechniczno-Metalowej w Gdańsku czy maszty z zakładu J. Czajkowskiego w Szczecinku. Conrady 1420 były jednostkami trudnymi w budowie i kosztownymi ze względu na dużą ilość drewna do wybudowy wnętrza, to przyczyniło się zatem do zaniechania ich budowy. Drugim powodem zaprzestania produkcji było zużycie form.
specyfikacja jednego z czterech pływających w Polsce jachtów Conrad 46, „Dragon”
budowa | Stocznia Josepha Conrada (Gdańsk) |
Typ: | Conrad 46 |
Rok: | 1979 r. |
Długość: | 14,15 m |
Szerokość: | 4,20 m |
Zanurzenie: | 2 m |
Koje: | 8 |
Kabiny: | 3 |
Toalety: | 1 |
Zbiornik paliwa: | 260 l |
Silnik: | SW-400 (Rekin) 90 KM |
foto Marek Słodownik (prawa zastrzeżone).