100 lat temu, 11 lipca 1922 roku, zatonął żaglowiec „France II”, największy statek żaglowy w historii żeglugi.
Zbudowany został w 1911 roku w stoczni Gironde w Bordeaux był prawdziwym gigantem. 150 metrów długości, 17 szerokości, pięć ogromnych masztów i gigantyczny silnik pomocniczy o mocy 2.900 koni mechanicznych. Do czasu wybudowania ogromnych, współczesnych pasażerskich wycieczkowców żaglowych, był największym w historii żaglowcem świata. Dzięki parowym windom do wybierania lin miał tylko 45 osób załogi. Pod żaglami osiągał bez trudu prędkość 16-17 węzłów.
Od 1913 roku statek żeglował do Nowej Kaledonii po nikiel. Jego właściciel, pan Prentout, postanawia jednocześnie skojarzyć tę działalność z nowo odkrytą pasją społeczeństwa do rejsów po oceanie, wyposażając statek w fortepian, bibliotekę, ciemnię i po raz pierwszy na świecie sprzęt do terapii wodą morską. Uzbrojona w dwa niewielkie działa, „France II” przetrwała I wojnę światową regularnie omijając trzy symboliczne przylądki: Przylądek Horn, Przylądek Dobrej Nadziei i Przylądek Leeuwin.
W 1916 roku armator zmarł nagle i dalszy los statku stał się niepewny. Nowi właściciele postanawiają usunąć silniki statku, aby zachęcić załogę do pełnego wykorzystania jego żagli.
Na spokojnym morzu 11 lipca 1922 roku wielki statek osiadł na mieliźnie przy rafach Ouano w Nowej Kaledonii. Przez następne dwadzieścia lat pozostała znajomą sylwetką dla pasjonatów morza i swego rodzaju atrakcją turystyczną. W 1944 roku amerykańskie bombowce zniszczyły wrak, sygnalizując śmierć największego żaglowca, jaki kiedykolwiek zbudowano.
Po latach „France II” przypomniał o sobie w dość nieoczekiwany sposób. Stał się inspiracją do powstania największego współczesnego statku żaglowego, także 5-masztowego „Flying Clipper” zbudowanego w Chorwacji.
DANE TECHNICZNE
długość max. – 127,30 m
szerokość – 16,96 m
wysokość – 64 m
zanurzenie max. – 7,53 m
wyporność – 7800 ton
tonaż – 5633 GRT, 4544 NRT, 7100 DWT
powierzchnia żagli – 6350 m2
prędkość – 16-17 węzłów
załoga – 45 osób załogi stałej
rok budowy – 1911
stocznia – Bordeaux
typ – bark pięciomasztowy
materiał konstr. – stal
foto wikimedia commons, materiały prasowe producenta