21 lat temu, 29 listopada 2003 roku, w Stralsundzie 3-masztowy bark „Towariszcz” (Товарищ) powrócił do swej pierwotnej nazwy „Gorch Fock”.
Zbudowany został w 1933 w Niemczech w Hamburgu i wszedł do służby jako żaglowiec szkolny niemieckiej marynarki wojennej Kriegsmarine. Zbudowany został w 1933 w Niemczech w Hamburgu i wszedł do służby jako żaglowiec szkolny niemieckiej marynarki wojennej Kriegsmarine. Został zatopiony przez własną załogę 1 maja 1945 r. w Stralsundzie. Podniesiony, został przekazany marynarce ZSRR jako zdobycz wojenna i otrzymał nazwę „Towariszcz”. Po remoncie zwiększono mu powierzchnię żagli do 1900 m² i zainstalowano silnik większej mocy (520 KM). W 1951 ponownie wszedł do służby jako żaglowiec szkolny, jego portem macierzystym była Odessa. „Towariszcz” uczestniczył w licznych regatach wielkich żaglowców. W roku 1974 statek uczestniczył w pierwszej „Operacji Żagiel”, której jednym z portów etapowych była Gdynia. Odniósł wtedy zwycięstwo w regatach. Po rozpadzie ZSRR do 1993 „Towariszcz” pływał pod banderą handlową Ukrainy, jego portem macierzystym był Chersoń nad Dnieprem. Ponieważ stan żaglowca się pogarszał, nieremontowany z braku funduszy, w 1995 popłynął do Anglii (Newcastle upon Tyne), gdzie miał być wyremontowany z prywatnych funduszy.
Z powodów finansowych, nie został jednak wyremontowany, ale w 1999 roku przepłynął do Niemiec, do Wilhelmshaven, gdzie został zakupiony przez stowarzyszenie Tall-Ship Friends Deutschland. W 2003 został przetransportowany do Stralsundu, który stał się jego portem macierzystym, a 29 listopada 2003 żaglowiec ponownie został przemianowany na „Gorch Fock”. Prace remontowe przeciągały się, koszty rosły. Z pierwotnie zakładanych 10 milionów euro zrobiło się 35 milionów, następnie 755 milionów i wielu kwestionowało celowość kontynuowania prac. Na ratunek żaglowcowi pospieszyła minister obrony rządu federalnego, Ursula voon den Leyen, która zdecydowała o przekazaniu niezbędnych środków.
Aktualnie jest statkiem-muzeum, aczkolwiek zbierane są fundusze w celu doprowadzenia go do zdolności do pływania. Trzy podobnego typu, lecz nieco większe jednostki, zbudowane w Hamburgu w latach 1935-1938 również pływają do dziś: „Eagle”, ex „Horst Wessel”, „Sagres III”, ex „Albert Leo Schlageter”) i „Mircea”. W 1958 roku na podstawie oryginalnych planów zbudowano w Hamburgu replikę żaglowca, statek „Gorch Fock II”, który żegluje do dzisiaj.
foto wikimedia.org Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported ., de: Benutzer: ProfessorX , Bundeswehr