5 marca 2015 roku we francuskiej stoczni w Lorient został ochrzczony jacht „Safran 2” będący pierwszą jednostką nowej generacji, wyposażonej w hydroskrzydła.
Wówczas na dobre rozpoczęła się era foili na jachtach klasy IMOCA. Pierwsze próby z hydroskrzydłami podejmowano już kilka lat wcześniej, ale należy zaliczyć je bardziej do kategorii eksperymentów niż realnych i powszechnych rozwiązań. Na „Safranie 2” pojawiły się rozwiązania mające zmienić oblicze klasy. I tak właśnie się stało, te rozwiązania techniczne szybko znalazły naśladowców i dzisiaj większość nowych jachtów budowana jest pod kątem zwiększenia osiągów dzięki foilom.
Skipperem jachtu był początkowo Morgan Lagravière, ale gdy jacht został sprzedany, zmieniło się na nim praktycznie wszystko. Jacht wystartował w regatach Vendee Globe edycji 2016/2020, ale wówczas regat nie ukończył z powodu złamania płetwy sterowej i zawinięcia do Kapsztadu. Następnie został zakupiony przez Rolanda Jourdaina i sprzedany Yannickowi Bestavenowi. Nowa nazwa jednostki to „Maitre Coq IV”, a skipperem został Yannick Bestaven, nie tylko doskonały żeglarz, ale także znakomity inżynier, dość powiedzieć, że to właśnie od skonstruował hydrogenerator, który znajduje się dziś niemal na wszystkich jachtach klasy IMOCA 60. W regatach Vendee Globe edycji 2020/2021 jacht spisywał się doskonale i zajął pierwsze miejsce.
Yannick wygrał regaty Vendee Globe edycji 2020/2021, jacht wkrótce został sprzedany. Nowym nabywcą okazał się Damien Seguin, a jacht nazwano „Groupe Apicil”. W tym sezonie ponownie stanie na starcie regat Vendee Globe.
fot otwierające: Jean Marie Liot/ DPPI