Urodziny Bruno Peyrona

Urodziny Bruno Peyrona

Bruno Peyron , właściwie Bruno Tristan Peyron (ur. 10 listopada 1955 r. W Angers , Francja), francuski żeglarz, który ustanowił szereg rekordów żeglarskich i był trzykrotnym zwycięzcą (1993, 2002, 2005) Jules Verne Trophy za najszybszą podróż dookoła świata pod żaglami. Peyron, który jest najstarszym z trzech  braci, wychował się w La Baule w Dolinie Loary

Bruno Peyron , właściwie Bruno Tristan Peyron (ur. 10 listopada 1955 r. W Angers , Francja), francuski żeglarz, który ustanowił szereg rekordów żeglarskich i był trzykrotnym zwycięzcą (1993, 2002, 2005) Jules Verne Trophy za najszybszą podróż dookoła świata pod żaglami.

Peyron, który jest najstarszym z trzech  braci, wychował się w La Baule w Dolinie Loary w południowej Bretanii. Jako małe dziecko zakochał się w oceanie, gdy jego ojciec i mentor, kapitan tankowca, nauczył go żeglować. Jako nastolatek Peyron zaczął realizować swój życiowy cel: „pobić wszelkie rekordy prędkości na wszystkich oceanach świata”. Wkrótce stał się regularnie uhonorowanym żeglarzem na międzynarodowym torze wyścigowym wielokadłubowców morskich.

Peyron z powodzeniem przekroczył Ocean Atlantycki 27 razy, w tym 11 solo. W 1987 roku został uhonorowany francuskim odpowiednikiem Sportowca Roku i od tego czasu był czołowym kapitanem największych oceanicznych wielokadłubowców. W 1987 roku, ścigając się tylko z bratem, ustanowił swój pierwszy rekord w samodzielnym żeglowaniu przez Atlantyk z Nowego Jorku do Anglii – 11 dni 11 godzin 46 minut. Poprawił ten rekord solowy podczas podróży transatlantyckiej trwającej mniej niż 10 dni w lipcu 1992 roku.

W tym czasie był także Peyron koncentrując się na Jules Verne „Dookoła świata w osiemdziesiąt dni, w której fikcyjny Phileas Fogg podróżował po świecie pociągiem, statkiem i na słoniu. W 1990 roku Peyron dołączył do Association Tour du Monde en 80 Jours, stowarzyszeniu 15 żeglarzy, których celem było odtworzenie rejsu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. W 1993 roku Peyron i jego czteroosobowa załoga ustanowili pozornie nieosiągalny rekord Fogga na pełnym morzu. 31 stycznia wyruszyli na pokładzie nowoczesnego, napędzanego żaglami, 26-metrowego (86 stóp) Commodore Explorer,wówczas jednym z największych katamaranów świata. W ciągu następnych kilku miesięcy Peyron i załoga przeżyli burzliwe burze, wiatry lodowcowe i wichury, 19-metrowe fale, prawie wywrócenie, członkowie załogi wyrzuceni za burtę, a 70 dnia zderzenie z dwoma kaszalotami – za drugim razem kadłub statku został uszkodzony. Gdy Commodore płynął, Peyron dodał więcej rekordów prędkości do książek historycznych – 9 dni do równika, 23 dni do południowoafrykańskiego Przylądka Dobrej Nadziei, 33 dni do australijskiego przylądka Leeuwin i 53 dni do przylądka Horn w Ameryce Południowej – i pokonał historyczne 507 mil (816 km) w ciągu 24 godzin, aby zakończyć legendarną podróż. Nie zatrzymując się ani nie otrzymując pomocy z zewnątrz, Peyron przebył ponad 27 000 mil morskich, średnio 21,12 węzłów. 20 kwietnia 1993 roku Peyron i jego załoga ukończyli wyścig w czasie 79 dni, 6 godzin i 15 minut, aby wygrać nowo utworzone trofeum Julesa Verne’a. Ich czas pobił poprzedni rekord żeglarski, wynoszący 109 dni, ustanowiony w 1990 roku.

Peyron wygrał swoje drugie trofeum Julesa Verne’a w 2002 roku, kiedy wraz z 13-osobową załogą na pokładzie katamaranu Orange ukończył wyścig w 64 dni, 8 godzin i 37 minut. Trzy lata później ustanowił kolejny rekord, gdy wraz z załogą Orange II opłynął świat w 50 dni, 16 godzin i 20 minut.

Jego słynny Commodore Explorer to późniejsza Polpharma Warta, na której Roman Paszke wraz z załogą popłynął w regatach The Race w 2000 roku. Bruno był dwukrotnie w Polsce: pierwszy raz na chrzcie Polpharmy w październiku 1999 roku, a ponownie jako żeglarz startujący w regatach Nokia Oops Cup w 2005 roku w Sopocie.

foto Antoine Imbert, https://flickr.com/photos/71773841@N00/7867199678

WodnaPolska
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel