„Stavros S Niarchos” – trudne ćwierćwiecze

„Stavros S Niarchos” – trudne ćwierćwiecze

25 lat temu, 13 lutego 2000 roku, w pierwszy rejs wypływa bark szkolny STAVROS S NIARCHOS zbudowany do szkolenia brytyjskiej młodzieży.

„Stavros S Niarchos” to brytyjski żaglowiec obecnie pływający pod nazwą „Sunset”. Wcześniej należał do Tall Ships Youth Trust (TSYT) i był przez niego eksploatowany. Został zaprojektowany przede wszystkim po to, aby dać młodym ludziom możliwość odbywania podróży jako ćwiczeń kształtujących charakter, a nie jako czystego szkolenia żeglarskiego. Był również wykorzystywany do rejsów komercyjnych, co pomogło dofinansować eksploatację statku.

Konstrukcja
Pod koniec lat 90. dwa szkunery („Malcolm Miller” i „Sir Winston Churchill”), będące wówczas własnością Tall Ships Youth Trust (wówczas zwanego Sail Training Association (STA)), były już nieco wiekowe i stawały się coraz droższe w utrzymaniu. Kadłuby dwóch nowych brygów („Stavros S Niarchos” i jego siostrzanego statku, „Prince William”) zostały zakupione z innego projektu w Niemczech. Zostały one przetransportowane do Appledore Ship Yards w Devon, gdzie zmodyfikowano je zgodnie z wymaganiami TSYT i wyposażono. Budowę ukończono w styczniu 2000 r. Stavros S Niarchos został nazwany na cześć greckiego filantropa Stavrosa Niarchosa, którego Foundation Trust sfinansował statek.
Po zakończeniu prób morskich została przekazana STA w Avonmouth Docks. Wypłynęła w swój pierwszy rejs, rejs szkoleniowy dla stałej i ochotniczej załogi, 13 lutego 2000 r. Trzy dni później dotarła do Weymouth w Wielkiej Brytanii. Podczas tej podróży napotkała południowo-zachodni sztorm, gdy opływała Land’s End. Osiągnęła wskazaną prędkość w wodzie 14 węzłów tylko pod częścią ożaglowania.

W styczniu 2006 roku „Stavros S Niarchos” uratował dwie kobiety z załogi statku biorącego udział w regatach wioślarskich Atlantic Rowing w 2005 roku. Akcja ratunkowa odbyła się w trudnych warunkach pogodowych, z pomocą samolotu USCG Lockheed C-130 Hercules. Pod koniec 2006 roku kapitan TSYT Darren Naggs został odznaczony Srebrnym Medalem Thomasa Graya od Marine Society za wzorową żeglarską postawę podczas akcji ratunkowej.

Takielunek
„Stavros S Niarchos” to bryg, ma pięć żagli rejowych na każdym maszcie (od dołu: Course, Lower Topsail, Upper Topsail, Topgallant i Royal) i łącznie 18 żagli. W dobrych warunkach osiąga prędkość nieco ponad 13 węzłów.


Załoga
Stavros S Niarchos” (i jego siostrzany statek, Prince William) zazwyczaj pływa z załogą liczącą do 67 osób. Załoga składa się z 6 stałych członków załogi etatowej, 11–13 członków załogi ochotniczej i do 48 członków załogi rejsowej. Członkowie załogi rejsowej, czyli ci, którzy płacą za żeglowanie statkiem, są podzieleni na trzy wachty (czerwoną, białą i niebieską) po 16 osób. Każda z tych wacht ma dowódcę wachty z załogi ochotniczej.

Przyszłość
W listopadzie 2011 r. Tall Ships Youth Trust ogłosiło plany sprzedaży „Stavros S Niarchos”, ostatniego pozostałego żaglowca, aby skupić się na mniejszych jednostkach. W dużej mierze wynika to z wysokich kosztów eksploatacji statku o takich rozmiarach z powodu opłat za pilotaż i opłat za cumowanie dla statku o masie ponad 400 ton. Stało się to kwestią sporną z trustem i jego zwolennikami, gdzie niektórzy widzą to jako porzucenie żaglowców na rzecz jachtów w ramach trustu. Dla innych jest to powrót do czasów „Sir Winstona Churchilla” i „Malcolma Millera”, które jako mniejsze statki nie ponosiły tych opłat. Chociaż szkunery były mniejsze, niektórzy twierdzą, że prowadziły znacznie lepszy program i wypełniały mandat byłego Sail Training Association, zanim stało się TSYT.

Żaglowiec podczas postoju w Liverpoolu. fot. Ratki/ Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.

Statek został sprzedany 30 września 2017 r.. Nie jest już częścią floty Tall Ships Youth Trust. 16 października 2017 r. zmieniono nazwę statku w AIS na „Sunset”

fot otwierające: The original uploader was BruceRD at English Wikipedia/ Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Posts Carousel