Jubileusz Komisji Turystyki Żeglarskiej ZG PTTK

Jubileusz Komisji Turystyki Żeglarskiej ZG PTTK

70 lat temu, 1 stycznia 1955 roku, oficjalnie rozpoczęła działalność Komisja Turystyki Żeglarskiej ZG PTTK.

Żeglarstwo w PTTK zaczęło się jednak nieco wcześniej, bowiem już w 1952 roku działała Komisja Wodna ZG PTTK. Całokształtem zagadnień związanych z turystyką wodną zajmuje się wybrana na Naradzie Aktywu Turystyki Wodnej w dn. 9 marca 1952 r. Komisja Turystyki Wodnej Zarządu Głównego Polskiego Tow. Turystyczno-Krajoznawczego (pisownia oryginalna). W ten sposób zostały stworzone warunki dla rozwoju turystyki wodnej, a więc i żeglarskiej[1].

Wskutek tzw. odwilży popaździernikowej odżywały nurty turystyki, także żeglarskiej, ale w okresie PRL-u sytuowane w okowach barier formalnych, licznych ograniczeń i –z dzisiejszej perspektywy- rozwiązań nierzadko kuriozalnych.

Dużą pomoc dla turystyki żeglarskiej stanowi opieka ze strony Państwa Ludowego, roztaczana za pośrednictwem Komitetu dla Spraw Turystyki i podległego mu Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, które to instytucje troskliwie zajęły się w ostatnich latach tą dotychczas zaniedbaną dziedziną turystyki kwalifikowanej. Powołano Komisję Turystyki Żeglarskiej Zarządu Głównego PTTK, opracowano i wydano Regulamin Żeglarskiej Odznaki Turystycznej (ŻOT), tymczasowy regulamin Sekcji Turystyki Żeglarskiej, Regulamin Turystycznych Stopni Żeglarskich oraz programy szkolenia na stopnie. Powstałe  w większości okręgów PTTK okręgowe komisje turystki żeglarskiej zobowiązane zostały do ewidencjonowania turystów-żeglarzy i organizowania ich w sekcje przy oddziałach PTTK. Sekcje takie mogą powstawać również przy organizacjach masowych i zakładach pracy.

Współczesna Komisja Turystyki Żeglarskiej podczas narady.

Ponieważ główną przyczyną ograniczającą dalszy rozwój turystyki żeglarskiej jest wciąż jeszcze zbyt mała ilość sprzętu, Komisja Turystyki Żeglarskiej Zarządu Głownego PTTK umożliwiła sekcjom turystyki żeglarskiej zakup drewna i materiałów, niezbędnych do budowy nowych jednostek. Spowodowała ona również opracowanie i wydanie planów budowy popularnej żaglówki turystycznej klasy „BM”. Jednocześnie z inicjatywy tejże Komisji przystąpili polscy konstruktorzy do opracowania projektów i prototypów nowych łodzi turystycznych do amatorskiej budowy. Pomoc w budowie nowych jednostek, propaganda zdobywania ŻOT, szkolenie przodowników, współudział w urządzaniu tradycyjnej imprezy, jaką jest „Spływ do Granic Pokoju”, organizowanie wymiany turystów-żeglarzy z krajami demokracji ludowej i wreszcie zapoczątkowanie morskiej turystyki żeglarskiej – to plany Komisji Turystyki Żeglarskiej na najbliższą przyszłość[2].

W tamtym okresie władze starały się reglamentować swobody, stąd też nie brakowało pomysłów na utrudnianie drogi do żeglarstwa poprzez mnożenie barier, stopni, zobowiązań, które –zdaniem władz- porządkowały organizację ruchu żeglarskiego.

Komisja wraz z zaprozonymi gośćmi.

Czy więc każdy członek Związku Zawodowego mając prawo skorzystać z przystani i łodzi będzie mógł odbywać dalsze lub bliższe żeglarskie wyprawy turystyczne? Nie. Turystyka żeglarska jest wyższą formą turystyki, wymagającą odpowiednich kwalifikacji i przygotowania. O ile prawo do jazdy kajakiem nabywa się po wykazaniu niezbędnych umiejętności pływackich (czepek pływacki), to prawo brania udziału w żeglarskim rejsie turystycznym, a tym bardziej prawo samodzielnego prowadzenia łodzi żaglowej uzyskuje się dopiero zdobywając odpowiednie stopnie żeglarskie. Tak więc wpisany do sportowej książeczki żeglarskiej stopień żeglarza uprawnia do pełnienia w czasie rejsu turystycznego czynności wykwalifikowanej załogi, stopień zaś sternika śródlądowego i kapitana żeglugi śródlądowej – do samodzielnego prowadzenia jachtu[3]

Specyfika turystyki żeglarskiej – fakt poruszania się po drogach wodnych – wymaga od turystów niezbędnych uprawnień. I tak jak stawanie do regat uwarunkowane jest posiadaniem pewnej klasy i dokumentu, tzw. książeczki klasyfikacyjnej, tak i do uprawiania turystyki żeglarskiej wymagane jest posiadanie odpowiedniego turystycznego stopnia żeglarskiego i turystycznej książeczki żeglarskiej.

W celu podniesienia poziomu turystycznych umiejętności żeglarskich oraz zapewnienia w żegludze turystycznej niezbędnego bezpieczeństwa Komisja Turystyki Żeglarskiej ZG PTTK wprowadziła następujące trzy stopnie: żeglarza-turysty, sternika żeglarstwa turystycznego oraz kapitana żeglarstwa turystycznego[4].

Szczęśliwie ten okres rozwoju żeglarstwa mamy już poza sobą, dziś Komisja Turystyki Żeglarskiej zajmuje się nieco innymi zagadnieniami w ogóle nie włączając do swojej agendy spraw ideologicznych. Od trzech kadencji przewodniczącym Komisji jest Wojtek Skóra, doświadczony żeglarz i znakomity organizator.

Jego zdaniem szczególnie ważne piętno na działalności Komisji w 70-leciu odcisnęły dwie osoby: Zygmunt Jędrzejkiewicz, który był jej pierwszym przewodniczącym i praktycznie położył podwaliny pod żeglarski ruch w organizacji oraz Andrzej Jaczewski, który kierował Komisją w okresie przemian gospodarczych i politycznych przełomu lat 80 i 90, kiedy przewartościowaniu uległo niemal wszystko wokoło. Z naszej strony dołożylibyśmy także do tego pocztu zasłużonych działaczy właśnie Wojtka Skórę, który kieruje Komisją od 2009 roku łącząc tę funkcję z kierowaniem Centrum Turystyki Wodnej PTTK. To on organizuje i prowadzi doroczne centralne rejsy PTTK, na nim spoczywa organizacja Nagrody Przyjaznego Brzegu, on także na co dzień aktywnie działa na rzecz nagrody Błękitnego Spinakera.

Strona internetowa KTŻ to https://ktz.pttk.pl/index.php, przyznać jednak trzeba, że nie dzieje się na niej wiele.

Aktualne logo KTŻ ZG PTTK.

[1] Z. Jędrzejkiewicz, „Na wodzie – pod żaglem”, „Turystyka- czasopismo poświęcone sprawom turystyki społecznej”, 6/1952.

[2] Z.Jędrzejkiewicz, J. Wierzbicki, „Poradnik turysty-żeglarza”, wyd. Sport i Turystyka, Warszawa, 1956

[3] Z. Jędrzejkiewicz, „Na wodzie – pod żaglem”, „Turystyka- czasopismo poświęcone sprawom turystyki społecznej”, 6/1952.

[4] tamże

Posts Carousel