139 lat temu, 27 grudnia 1885 roku, „Golden Fleece”, 3-masztowy żelazny kliper, rozbił się na wyspie Fly u wybrzeży wyspy Sumba w Indonezji.
Zamówiony dla firmy A. & J. Carmichael w Greenock statek został zbudowany przez Barclay, Curle & Co. w Glasgow i zwodowany w 1869 roku, w tym samym roku co dwa inne słynne klipry „Cutty Sark” i „Norman Court” Powszechnie uznawany za jeden z najpiękniejszych statków żaglowych, jakie kiedykolwiek zbudowano, „Złote Runo” było zarejestrowane na rzece Clyde przy nośności 1318 ton brutto (1257 netto). Statek miał 223 stopy długości i 37 stóp szerokości. Ustanowiła kilka rekordów, do historii przeszły jej rejsy z Londynu do Sydney w 72 dni (1871), z Nowego Jorku do Liverpoolu w 13 dni (1874), z Liverpoolu do Kalkuty w 77 dni (1880) i z San Francisco do Queenstown w 104 dni (1884).
foto otwierające: „Some ships of the clipper era”, by State Street Trust Company, Boston, MA/ domena publiczna