Debiut Olimpijki

15 września 1935 roku w rozgrywanych w Warszawie regatach związkowych zorganizowanych przez YKP po raz pierwszy w polskich regatach wystartowała klasa Olimpijka. Wygrał Franciszek Głowacki. W klasie „S” wygrał Janusz Zalewski na „Djasku II”.

Klasa Olimpijka

Geneza klasy sięga pierwszej połowy lat 30., kiedy to żeglarskie władze Niemiec przygotowywały się do organizacji Igrzysk Olimpijskich planowanych na 1936 roku w Berlinie. Żeglarskie konkurencje miały odbyć w Kilonii, a gospodarzom przysługiwało prawo wyboru jachtu monotypowego w konkurencji jednoosobowej. Spośród czterech projektów wybrano Olympiajolle – O-Jolle – czyli Olimpijkę. Zaprojektował ją niemiecki konstruktor Hellmut Wilhelm E. Stauch, z zawodu architekt. Do Polski pierwsze egzemplarze jachtu trafiły w 1935 roku i od razu zdobyły popularność. Podkreślano, że klasa monotypowa wyrównuje szanse żeglarzy, dotąd ścigających się na jednostkach bardzo zróżnicowanych oraz w klasach ograniczonych. Początkowo były sprowadzane z Niemiec, ale wkrótce podjęto ich budowę w Polsce. Specyfiką polskiego żeglarstwa było postrzeganie tego jachtu nie tylko jako łodzi regatowej, ale także turystycznej. Podkreślano jej wygodę, łatwość obsługi jednego żagla oraz walory żeglugowe. W opisach wskazywano, że w kokpicie mogą wygodnie spać nawet dwie osoby, a bagaże mieszczą się bez trudu w forpiku i achterpiku. Olimpijka była jachtem okrągłodennym, wykonanym z drewna egzotycznego, z drewnianym masztem i bomem. Kadłub był gęsto ożebrowany elementami o małych przekrojach, co czyniło tę łódź solidną i lekką. Otaklowana jako ket bermudzki, miała olinowanie stałe w postaci sztagu i pary want. Żagiel był charakterystycznie wzniesiony na bomie ku rufie, co zwiększało komfort załogi. Miecz uchylny, o dużym zanurzeniu, podobnie płetwa sterowa, wykonana z aluminium. Jacht był bardzo szybki i zwrotny, łatwy w balastowaniu oraz w transporcie, co pozwalało na organizowanie regat w różnych zakątkach Polski.

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita       5,00 m

szerokość całkowita   1,10 m

zanurzenie                   0,15/ 1,1 m

wysokość masztu        6,80 m

masa                           ok. 220 kg

powierzchnia żagla     11,5 m2

Posts Carousel