Kaisers Cup

Kaisers Cup

119 lat temu, 18 maja 1905 roku, z Nowego Jorku do Przylądka Lizard wystartowały regat atlantyckie zorganizowane z inicjatywy niemieckiego cesarza Wilhelma.

Ostatecznie zwyciężył szkuner „Atlantic” dowodzony przez Charlie Barra, który dystans pokonał w czasie 12 dni i 4 godzin dopływając do mety 29 maja i wyprzedzając szkuner „Habmurg” o 24 godziny. Ten rekord poprawiono dopiero w 1980 roku, a dokonał tego francuski żeglarz  Eric Tabarly na aluminiowym trimaranie „Paul Ricard”.

Szkuner „Atlantic”

W 1905 roku cesarz niemiecki Wilhelm II postanowił stworzyć pierwsze regaty transatlantyckie z zachodu na wschód, między Stanami Zjednoczonymi a Anglią. Impreza określana była także jako „The Great Ocean Race”. Cesarz zaoferował pulę nagród w wysokości 5000 dolarów na wyścig jachtów, który miał się odbyć w całości na wodach międzynarodowych W nowym współzawodnictwie wystartowało 11 jachtów należących do zamożnych amerykańskich i brytyjskich armatorów z bardzo różnymi typami ożaglowania: „Ailsa”, „Apache”, „Atlantic”, Endymion”, „Fleur de Lys”, „Hamburg”, „Hildegarde”, „Sunbeam”, „Thistle”, „Utowana”, „Valhalla”, „Volunteer”. Kaiser’s Cup to prestiżowe regaty jachtów przez Atlantyk pomiędzy Sandy Hook, New Jersey (USA) i The Lizard (Kornwalia, Anglia). Regaty wygrał szkuner „Atlantic”, który ustanowił rekord czasowy w przepłynięciu oceanu uzyskując średnią prędkość powyżej 10 węzłów, co było wówczas rezultatem wyjątkowym. Drugie miejsce zajął jacht „Hamburg”, a trzecia była „Valhalla”, która mimo, że była zdecydowanie największym uczestnikiem wyścigu, przepłynęła Atlantyk pod żaglami w 14 dni i 2 godziny.
Z 50-osobową załogą szkunera „Atlantic” Charlie Barr, znany ze stuprocentowego „żyłowania” swoich łodzi, pokonał trasę przez ocean w imponującym stylu ustanawiając kilka długowiecznych rekordów. Przepłynięcie 3006 mil w 12 dni, 4 godziny, 1 minutę i 19 sekund oraz rekord odległości przepłyniętej w 24 godziny z 341 milami pokonanymi 24 maja ze średnią prędkością 14,1 węzła był przez wiele lat najszybszym w historii rekordowym przebiegiem w ciągu jednego dnia.

Charlie Barr w woskowym wydaniu.

Charliego Barra na pokładzie wspierał nawigator i taktyk Frederick Maxfield Hoyt, projektant jednostki. W połowie drogi we flotę uderzył sztorm. Potężny szkuner podjął walkę z oceanem. Fale zalewały pokład, woda wdzierała się do wnętrza i spływała po kostki w eleganckich kabinach. Goście, nienawykli do morskiego życia, żegnali się już z tym światem w obliczu nieuchronnej –jak mniemali- katastrofy. Marshall, armator jachtu, beształ Barra i zażądał, by się poddał. Przywiązany do koła Barr odpowiedział: „Wynająłeś mnie, żebym wygrał…”. Po tym, jak Marshall zszedł pod pokład, Barr wydał komendę postawienia dodatkowych żagli. „Atlantic” wygrał wyścig, ustanawiając rekord, który przetrwał kilkadziesiąt lat.
O rywalizacji szeroko rozpisywała się prasa po obu stronach Atlantyku, stały się one punktem odniesienia na następne kilkadziesiąt lat. Wywarły tak wielkie wrażenie, że stały się tematem niemego filmu z 1905 roku „Start of Ocean Race” oraz książki „Atlantic: The Last Great Race of Princes”.

Pierwsza strona „New Jork Tribune” z informacją o regatach.
Informacja na temat regat z amerykańskiej prasy.

foto: wikipedia.org/ domena publiczna

Posts Carousel