Wspomnienie. John Holden Illingworth

Wspomnienie. John Holden Illingworth

43 lata temu, 7 marca 1980 roku, zmarł kapitan John Holden Illingworth (ur. w 1903 roku), jedna z największych postaci świata żeglarskiego po wojnie

Był angielskim inżynierem marynarki wojennej w Royal Navy, który zyskał sławę jako żeglarz i projektant jachtów. Opisywany po jego śmierci jako „ojciec powojennych żeglarskich wyścigów morskich”, zajmował większość wyższych stanowisk w brytyjskim żeglarstwie i był pionierem kilku innowacji w tym sporcie. W przedwojennej Anglii Illingworth był oficerem Royal Navy służącym na okrętach podwodnych. W wolnym czasie projektował łodzie żaglowe i ścigał się na morzu. Podczas II wojny światowej służył jako kapitan marynarki wojennej. W 1945 roku, po zakończeniu wojny, Illingworth przebywał w Australii, organizując w Sydney naprawy okrętów dla Brytyjskiej Floty Pacyfiku. Został zaproszony, aby dołączyć do innych żeglarzy w rejsie do Hobart na Tasmanii, który, jak szybko zasugerował, powinien być regatami.

„Rani”, zwycięzca pierwszej edycji regat Sydney Hobart w 1945 roku.

Illingworth był kapitanem swojego nowo nabytego jachtu „Rani”, wygrał zarówno bezwzględnie jak też po przeliczeniu. Zapewne pan kapitan nie przewidział jak ważną imprezę w żeglarskim świecie wymyślił, dziś to największe regaty na półkuli południowej.

Po powrocie do Anglii Illingworth pozostał w marynarce wojennej, dowodząc stacją lotniczą marynarki. Został komandorem Royal Ocean Racing Club, a w 1947 roku zwodował łódź, która zyskała jego imię: „Myth of Malham”. Był to slup o długości 37 stóp i 6 cali (11,43 m) zbudowany w Greenock, zaprojektowany przez Laurenta Gilesa według specyfikacji Illingworth.

„Myth of Malham”, radykalna maszyna regatowa.

W radykalnym odejściu od ówczesnych norm, „Myth of Malham” charakteryzował się lekkim przemieszczeniem, z krótkimi nawisami w przeciwieństwie do wydłużonych nawisów innych jachtów. Inne innowacje obejmowały zestaw masztowy, w którym sztag jest przenoszony aż do topu masztu. „Myth of Malham” wygrał wyścig Fastnet w 1947 i 1949 roku, a w 1957 był częścią zwycięskiej drużyny o pierwszy Puchar Admirała. Najbardziej znaną jednostką, która wyszła spod ręki Illingwortha był jednak „Gipsy Moth IV”. To 54-stopowy kecz, który zaprojektował w 1964 roku dla Sir Francisa Chichestera. Jego celem było samotne opłynięcie świata.Sam Chichester uważał, że jacht jest zbyt wielki jak dla jednego żeglarza, ale wyzwanie podjął. Opłynął świat z jednym postojem – w Sydney i przeszedł do historii światowego żeglarstwa. Później jacht przez wiele lat był eksponatem muzealnym w Greenwich, gdzie stał obok nie mniej słynnego klipra „Cutty Sark”, ale w początku tego wieku powrócił na wodę, aby opłynąć świat. Rejs nie należał do udanych, po wejściu na skały wydawało się, że został stracony, ale z pomocą pospieszyła ekipa techniczna zespołu Emirates Team New Zealand, która podjęła się remontu. Jacht naprawiono nie szczędząc kosztów, wszystkie kwestie finansowe wziął na siebie zespół ETNZ i słynna „Gipsy” mogła wrócić na wodę. Jacht służył do szkolenia młodzieży, ale dwa lata temu został wystawiony na sprzedaż.

„Gipsy Moth IV” w doku w Greenwich. W tle „Cutty Sark”.

Posts Carousel