Narodziny barkentyny „Iskra II”

Narodziny barkentyny „Iskra II”

42 lata temu, 6 marca 1982 roku w Stoczni Gdańskiej zwodowano żaglowiec „Iskra II” zbudowany dla Marynarki Wojennej.

Nie oznaczało to jednak ukończenia budowy. Wkrótce po wycofaniu ze służby poprzedniej „Iskry” w 1977 roku rozpoczęto prace mające na celu zastąpienie jej nowoczesnym żaglowcem. Postawiono na projekt Zygmunta Chorenia, na podstawie którego zbudowano „Pogorię”, ale wprowadzono szereg modyfikacji. Najbardziej widoczne to zmiana layoutu wnętrza, bermudzki bezan, nadbudówki wykonane z aluminium i odmienny kształt rufy. Z początkiem 1980 roku projekt był gotowy  i wkrótce potem rozpoczęto budowę statku. Wodowanie odbyło się 6 marca, a wejście do służby 11 sierpnia 1982 roku.

Najważniejsze zadania stawiane przed okrętem to szkolenie podchorążych pierwszego rocznika Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej i studentów Akademii MW im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni – przyszłych oficerów polskiej floty wojennej. W 1990 roku „Iskra” po raz pierwszy pokonała Atlantyk w rejsie szkoleniowym z podchorążymi oraz członkami Międzynarodowej Szkoły pod Żaglami. Trasa rejsu prowadziła z Rotterdamu, gdzie dokonano wymiany załogi, przez Amsterdam, St.Malo, Funchal, St.Cruz de Tenerife, St.George, Nowy Jork, Baltomore, Lervick, Goteborg do Gdyni. Ogółem w terminie od 9 sierpnia do 4 listopada okręt przebył trasę liczącą 12000 Mm.

Parada burtowa na „Iskrze II”.

Druga wyprawa przez Atlantyk odbyła się dwa lata później, kiedy okręt z podchorążymi II rocznika AMW uczestniczył w „Grand Columbus 1992” odwiedzając kolejne porty: Genova – Cadiz – St.Cruz de Tenerife – San Juan – Filadelfia – Nowy Jork – Boston – Liverpool – Gdynia, przebywając trasę długości 15 414 mil.

Admirał Czesław Dyrcz, dowódca „Iskry II” w wokółziemskim rejsie. Zdjęcie z 2024 roku.

18 kwietnia 1995 roku „Iskra” wypłynęła w wokółziemski rejs, podczas którego odwiedziła19 portów: St.Cruz de Tenerife, Porto Grande, Rio de Janerio, Cape Town, Port Luis, Benoa, Jakarta, Ujung Pandang, Port Darwin, Fremantle, Melbourne, Hobart, Sydney, Wellington, Ushuaia, Buenos Aires, Recife, Ponta Delgada, Suothampton. Na czas wyprawy zaokrętowanych było 58 osób, w tym 19 członków załogi, 34 podchorążych I rocznika i 5 nauczycieli akademickich. Na czas rejsu został opracowany specjalny program zajęć (3 semestry oraz praktyka marynarska i astronawigacyjna), który dostosowano do warunków okrętowych i planowanej trasy. Jednym z głównych celów wyprawy „Iskry” był zlot żaglowców z okazji 50-lecia Republiki Indonezji nazwany „Arung Samudera ’95” lub „Sail Indonesia ’95”. Pobyt okrętu w porcie Jakarta trwał od 13 do 21 sierpnia i zakończył się wielką paradą załóg i żaglowców.

Pierwsza „Iskra”

DANE TECHNICZNE

długość max.       – 48,4 m

dł. kadłuba        – 42,7 m

wysokość max.      – 33,5 m

szerokość          – 8,0 m

zanurzenie         – 3,8 m

tonaż              – 299 BRT

wyporność          – 341 ton

powierzchnia żagli – 958 m2

silnik             – 310 KM, Diesel

załoga             – 54 osoby

rok budowy         – 1982

typ                – barkentyna

stocznia           – Stocznia Gdańska

materiał konstr.   – stal

armator            – Marynarka Wojenna RP

fot. Marek Słodownik, NAC

Posts Carousel