25 lat temu, 13 lutego 2000 roku, w pierwszy rejs wypływa bark szkolny STAVROS S NIARCHOS zbudowany do szkolenia brytyjskiej młodzieży.
„Stavros S Niarchos” to brytyjski żaglowiec obecnie pływający pod nazwą „Sunset”. Wcześniej należał do Tall Ships Youth Trust (TSYT) i był przez niego eksploatowany. Został zaprojektowany przede wszystkim po to, aby dać młodym ludziom możliwość odbywania podróży jako ćwiczeń kształtujących charakter, a nie jako czystego szkolenia żeglarskiego. Był również wykorzystywany do rejsów komercyjnych, co pomogło dofinansować eksploatację statku.
Konstrukcja
Pod koniec lat 90. dwa szkunery („Malcolm Miller” i „Sir Winston Churchill”), będące wówczas własnością Tall Ships Youth Trust (wówczas zwanego Sail Training Association (STA)), były już nieco wiekowe i stawały się coraz droższe w utrzymaniu. Kadłuby dwóch nowych brygów („Stavros S Niarchos” i jego siostrzanego statku, „Prince William”) zostały zakupione z innego projektu w Niemczech. Zostały one przetransportowane do Appledore Ship Yards w Devon, gdzie zmodyfikowano je zgodnie z wymaganiami TSYT i wyposażono. Budowę ukończono w styczniu 2000 r. Stavros S Niarchos został nazwany na cześć greckiego filantropa Stavrosa Niarchosa, którego Foundation Trust sfinansował statek.
Po zakończeniu prób morskich została przekazana STA w Avonmouth Docks. Wypłynęła w swój pierwszy rejs, rejs szkoleniowy dla stałej i ochotniczej załogi, 13 lutego 2000 r. Trzy dni później dotarła do Weymouth w Wielkiej Brytanii. Podczas tej podróży napotkała południowo-zachodni sztorm, gdy opływała Land’s End. Osiągnęła wskazaną prędkość w wodzie 14 węzłów tylko pod częścią ożaglowania.
W styczniu 2006 roku „Stavros S Niarchos” uratował dwie kobiety z załogi statku biorącego udział w regatach wioślarskich Atlantic Rowing w 2005 roku. Akcja ratunkowa odbyła się w trudnych warunkach pogodowych, z pomocą samolotu USCG Lockheed C-130 Hercules. Pod koniec 2006 roku kapitan TSYT Darren Naggs został odznaczony Srebrnym Medalem Thomasa Graya od Marine Society za wzorową żeglarską postawę podczas akcji ratunkowej.
Takielunek
„Stavros S Niarchos” to bryg, ma pięć żagli rejowych na każdym maszcie (od dołu: Course, Lower Topsail, Upper Topsail, Topgallant i Royal) i łącznie 18 żagli. W dobrych warunkach osiąga prędkość nieco ponad 13 węzłów.
Załoga
Stavros S Niarchos” (i jego siostrzany statek, Prince William) zazwyczaj pływa z załogą liczącą do 67 osób. Załoga składa się z 6 stałych członków załogi etatowej, 11–13 członków załogi ochotniczej i do 48 członków załogi rejsowej. Członkowie załogi rejsowej, czyli ci, którzy płacą za żeglowanie statkiem, są podzieleni na trzy wachty (czerwoną, białą i niebieską) po 16 osób. Każda z tych wacht ma dowódcę wachty z załogi ochotniczej.
Przyszłość
W listopadzie 2011 r. Tall Ships Youth Trust ogłosiło plany sprzedaży „Stavros S Niarchos”, ostatniego pozostałego żaglowca, aby skupić się na mniejszych jednostkach. W dużej mierze wynika to z wysokich kosztów eksploatacji statku o takich rozmiarach z powodu opłat za pilotaż i opłat za cumowanie dla statku o masie ponad 400 ton. Stało się to kwestią sporną z trustem i jego zwolennikami, gdzie niektórzy widzą to jako porzucenie żaglowców na rzecz jachtów w ramach trustu. Dla innych jest to powrót do czasów „Sir Winstona Churchilla” i „Malcolma Millera”, które jako mniejsze statki nie ponosiły tych opłat. Chociaż szkunery były mniejsze, niektórzy twierdzą, że prowadziły znacznie lepszy program i wypełniały mandat byłego Sail Training Association, zanim stało się TSYT.

Statek został sprzedany 30 września 2017 r.. Nie jest już częścią floty Tall Ships Youth Trust. 16 października 2017 r. zmieniono nazwę statku w AIS na „Sunset”
fot otwierające: The original uploader was BruceRD at English Wikipedia/ Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.